لیست وسایل طبیعت گردی و کوهنوردی

۳ بازديد

 اگر به دنبال راهی برای فرار از یکنواختی زندگی خود هستید می توانید به سمت ورزش کوهنوردی بروید. این ورزش روح و جسم آدمی را بهبود می بخشد. استرس شما را کم می کند و صد البته یک پیاده روی ساده در کوه تا کوهنوردی دو مسئله جدای از هم هستند.

اگر بخواهیم معنایی دقیق تر از کوهنوردی را برایتان شرح دهیم باید بگوییم هرگاه شیب زمین به گونه ایی بود که باید به آن صعود کرد و همچنین برای رفتن به بالای قله نیازمند آن باشید که مداوم از وسایل و تجهیزات فنی استفاده کنید به آن کوهنوردی می گویند. به همین دلیل است که برای انجام یک کوهنوردی فرد نیاز دارد که  تجهیزات مناسب را تهیه نماید.

اگر افراد تمایل داشته باشند که به صورت جدی این ورزش را دنبال کنند در اولین قدم باید این وسایل را به طور کامل تهیه کنند. ما برای آنها لیست جامعی از این تجهیزات را آماده کرده ایم  ما را دنبال کنید.

 

تجهیزات کوهنوردی

لباس: اولین گام انتخاب لباس مناسب است. لباس و همچنین کفش مناسب کوهنوردی به فرد این امکان را می دهد که در حین کوهنوردی راحت باشد. کفش هامتو پیاده روی می تواند پیشنهاد خوبی باشد. باید سعی شود پوشاک لایه بندی شده را خریداری کنند تا در شرایط جوی مختلف بتوانند به لایه های آن اضافه و یا کم کنند. لباس مخصوص کوهنوردی می تواند شامل موارد زیر باشد.

لایه تنه: زیرین ترین لباسی که به تن پوشانده میشود لایه تنه نام دارد. بهتر است این لایه را از جنس ضد رطوبت و آستین بلند انتخاب کنند. لباس ضد رطوبت به افراد این امکان را می دهد که در طول کوهنوردی خشک بمانند.

پایین تنه: لایه های پایین تنه شامل شلوار است. شلوار مناسب کوهنوردی باید قابلیت تنفس داشته باشد، ضد آب، همچنین مقاومت خوبی در برابر شرایط جوی از خود نشان دهد. جنس این لباس باید به گونه ای باشد که کوهنورد به آسانی بتواند تحرک لازم را داشته باشد. نباید آنها را از نوع گشاد انتخاب کنند چون دستو پا گیرشان می شود، همچنین تنگ نباشد تا مشکلی برایشان پیش نیاورد. در کل باید با آن بتوانند راحت نشست و برخاست کنند.

لایه های میانی: این لایه وظیفه گرم نگه داشتن بدن را برعهده دارد. به این صورت که اگر دچار هوای سرد شدند بتوانند یک لایه مانند ژاکت به آن بیفزایند.

لایه سخت:  این لایه را معمولا انواع کاپشن ها می پوشانند. لایه سخت باید کاملا ضد آب باشد، جلوی باد های تند بتواند مقاومت کند. این لایه معمولا برای جلوگیری از نفوذ سرما است که کوهنوردان بر تن میکنند و جزو گران قیمت ترین بخش لباس مخصوص کوهنوردی است.

جوراب: وجود این تکه نیز بسیار واجب و ضروری است. سعی شود جنس نخی تهیه کنند، ضخیم و دارای پشم باشد. در حین کوهنوردی پا جزو مهمترین بخش بدن حساب میشود و فرد باید توانایی راه رفتن خود را حفظ کند.

کفش: برای اینکه بتوانند یک  کفش مناسب تهیه کنند باید  فصل رفتن به کوهنوردی را مد نظر قرار دهند. معمولا کسانی که ورزش کوهنوردی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند چندین جفت کفش را در جاکفشی خود جا داده اند. فرد کوهنورد باید کفش مقاومی مانند کفش هامتو کوهنوردی را انتخاب کند. پاپوش مناسب پاپوشی است که ضد آب و رطوبت باشد، فرد بتواند تعادل خود را حفظ کند و سرُ نخورد. افراد حواسشان باشد نوعی را انتخاب کنند که مچ پای آنها را کاملا فرا گیرد تا دچار پیچ خوردگی احتمالی پا نشوند.

دستکش: به دلیل اینکه هنگام گذر از کوهستان از نقاط سرد عبور میکنند سعی بر آن باشد تا دستکش های سبک را تهیه کنند.

کلاه: دارای تنوع بسیاری هستند، بعضی از آنها گرم کننده خوبی هستند. همراه داشتن کلاه ایمنی برای صخره نوردی و همچنین حضور در غار الزامی است.

 

لیست لوازم فنی کوهنوردی

در ورزش کوهنوردی علاوه بر داشتن لباس مناسب، همراه داشتن تجهیزات نیز جزو واجبات است. تنوع تجهیزات کوهنوردی بسیار زیاد است. هر کدام از این لوازمات برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه  این لوازمات را شرح خواهیم داد.

۱. یخ شکن: برای آنکه کوهنورد بتواند از مسیرهای یخ زده عبورکند وسیله ای لازم و ضروری است. این نوع از وسیله در زیر کفش های مخصوص کوهنوردی کار گذاشته می شوند. جنس آنها فولاد و گاهی اوقات آلومینیوم می باشد. فولاد محکم است اما دارای وزنی سنگین است و بالعکس آلومینیوم سبک و استحکام قابل قبولی دارد. یخ شکن های آلومینیوم محبوب تر هستند. 

۲. کلاه ایمنی: هرگاه فرد قصد داشت که یک کوهنوردی ماجراجویانه را تجربه کند حتما باید یکی از آنها را همراه خود داشته باشد. این مدل کلاه ها دارای دو نمونه هستند.  در مدل های نرم و همچنین سخت می باشند. مدل نرم سبک است و قدرت تحمل بالایی در مقابل ضربه از خود نشان می دهد. نمونه سخت سنگین و مقاوم است.

 ۳. تبر یخ: از این وسیله در کوهنوردی به وفور استفاده می شود مخصوصا در کوه هایی که سراسر پوشیده از برف هستند. این وسیله فرد را از افتادن و لیز خوردن در امان نگه می دارد. باید حین تهیه این وسیله به ارتفاع آن دقت کنند. هرگاه فرد کوهنورد تبر را در یخ فرو کرد انتهای دسته تبر باید در نزدیک مچ پای او قرار گرفته باشد.

۴. طناب: دیگر وسیله مورد نیاز این ورزش طناب است. طناب کوهنوردی باید قابلیت کشسانی داشته باشد، طول آن به گونه ای باشد که مناسب تعداد اعضای گروه مورد نظر باشد. کوهنورد باید یک طناب ضد آب را تهیه کند تا در مسیرهای یخچالی رطوبت را جذب خود نکند.

۵. هارنس: این وسیله نوعی کمربند است که کل بدن کوهنورد را می تواند بدون تکان خوردن ثابت نگه دارد. طناب این کمربند باید قابلیت تنظیم داشته باشد و به راحتی بتوان آن را روی شلوار پوشید.

 

تجهیزات کمپینگ

اگر افراد بخواهند بعد از طی نمودن مسافت طولانی در کوه کمپینگ بزنند باید لوازمات لازم را داشته باشند. اولین وسیله مورد نیاز چادر است. بعضی افراد کیسه خواب را ترجیح می دهند. اما بعضی دیگر نمیتوانند بر روی زمین سخت بخوابند و نیازمند یک تشک خواب هستند. گروه هایی که برای مدت طولانی تر می خواهند کوهنوردی کنند عموما چادر را انتخاب می کنند. چادرهایی برای فواصل مختلف وجود دارد که به آنها چادر چهار فصل گفته می شود.

کوهنوردان به یک کوله پشتی نیاز دارند تا لوازمات شخصی خود را بتوانند همراه داشته باشند. کوله سفر در وهله اول باید سبک بوده و جا برای وسایل به اندازه کافی داشته باشد. باید بر روی بدنه کوله حلقه های نصب شده باشد تا افراد بتوانند تبر و دیگر وسایل را بر روی آن نصب کنند. کوله کوهنوردی باید به گونه ای باشد که بتوان به آسانی به محتویات آن دسترسی داشت. اگر افراد قصد داشته باشند کوله را خریداری کنند اول باید وسایل کوهنوردی را تهیه کنند تا بر اساس آنها  کوله مناسب را بتواند بخرند.

برای آنکه بتوانند در طی سفر غذای گرم مصرف کنند باید یک اجاق کوچک همراه داشته باشند. حتما غذای خشک نیز همراه داشته باشند چون از ماندگاری بالاتری برخوردار هستند. همراه خود بطری آب ببرند.

احتمالا در طی سفر افراد کوهنورد دوست دارند وسیله الکتریکی به همراه داشته باشند پس وجود پاور بانک الزامی است. معمولا در طبیعت گردی برای چراغ های کمپینگ نیاز به جریان الکتریسیته  دارند.

از دیگر وسایل مهم برای کوهنوردی می توان به چراغ پیشانی، تجهیزات مسیریابی، وسایلی که بتوانند در مقابل آفتاب از کوهنوردان محافظت کند مثل عینک آفتابی، چاقو، آتش، کاورهای پلاستیکی، غذای اضافی، آب اضافی اشاره کرد.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.